No es coneix amb certesa la data de creació del cos de Policia de Petrer, almenys, de moment. Al Regne Unit, una prestigiosa revista de l’àmbit policial va publicar en 2008 un interessant article sobre la història dels diferents distintius i uniformes usats pels components del Cos, des de la dècada dels 50 del segle XX fins a l’actualitat.

  Les següents línies són únicament una breu mostra que ens acostarà a la història d’aquells que van dedicar una part de la seua vida a la salvaguarda i manteniment de la Seguretat Ciutadana. El que ací aportem és una mera aproximació susceptible de ser corregida i ampliada pròximament.

   El vestigi més antic del que es té constància és un Policia Local de nom León Gadea, l’any 1945. En aquella època la funció de la Policia Municipal era totalment diferent a com la coneixem en l’actualitat. La Guàrdia Civil, amb aquarterament aleshores al costat de l’actual Ermita de Sant Bonifaci, tenia totes les competències.

   Del 8 de desembre de 1953 existeix una instantània que mostra els Agents municipals Tomás Aguilar i al conegut per “TÍO PÁJARO”, al costat de l’Agent de la Guàrdia Civil Sr. Maldonado.

   A la fi dels 60 i principis dels 70, la uniformitat canvia del color gris al color blau. Les primeres motocicletes ja presten servici en el Cos (Ossa 125, Sanglas 400 i Ducati 250). Les motocicletes Ossa 125 incorporaven un emissor-receptor de 27 Mhz. Mentre la sirena de la motocicleta Sanglas era elèctrica, els altres dos models l’accionaven en aproximar un eix a la roda, sobre la qual, a causa del fregament, emetia el seu peculiar so, similar a l’emés per les sirenes que avisaven d’un bombardeig en la II Guerra Mundial.

   Al comandament del cos es trobava el Sr. José Hernandez Martín, que procedent de la Guàrdia Civil, es va fer càrrec de la Prefectura, gràcies a la prestació de servicis civils per a membres de la Benemèrita institució.

   Al voltant de l’any 1978, la Prefectura va passar al Caporal José Cuenca Lozano i el comandament sobre les unitats de trànsit, va recaure sobre el Sergent Gil, al comandament de 5 unitats motoristes. L’any 1980, coincidint amb la nova etapa de comandament del Sergent Arístides Dolç (1980-1983) s’adquireixen els nous vehicles policials. Una grua i un Renault 4. L’any 1983, aproximadament, el nou cotxe patrulla passaria a ser un SEAT Ronda dièsel, per allò de l’economia. La seua matrícula va ser A-1995-AD. Aquest turisme va ser víctima de la pedra caiguda allà pel 1985 aproximadament. Seria substituït pel SEAT Màlaga de color blau A-3620-AS.

   Una altra etapa és la viscuda amb el Sergent Cap Arístides Dolç, que va arribar a comptar amb tres caporals a les seues ordres. Provenia de l’exèrcit. Va arribar a ser Tinent Provincial de la Creu Roja quan aquesta encara era un estament militar. Va ser així que, més tard oposità i va aprovar com a Sergent Cap de la Policia Local, càrrec que va ocupar durant dos anys. Amb posterioritat va passar a exercir un càrrec en l’Administració Local.

   Novament la Prefectura va passar a les mans del Sergent Cap Interí Pedro Fernández Gea. En aquesta etapa, el quadre de comandament era un Caporal Cap i 4 caporals interins, que posteriorment ocuparien la plaça en propietat. Un d’ells arribaria a ser el nostre actual Comissari Cap. L’any 1984, les motos van ser retirades a excepció d’una unitat al servici del Departament d’Obres.

   Usàvem unes noves insígnies de plàstic serigrafiades que van estar en ús fins l’any 1985 aproximadament. Totes les armes de foc havien sigut retirades per criteri de la nova corporació. A partir de l’any 1984 s’experimenta un progressiu rejoveniment de la plantilla i creixement d’efectius.

  L’aleshores Caporal i actual Comissari Cap Sr. Antonio Amorós Albert, va passar a exercir el comandament del Cos en haver ascendit a Sergent Cap, i posteriorment al treball de Suboficial Cap. En aquesta etapa, i a principis dels anys 90, el Cos va ser novament dotat amb revòlvers de la marca Llama Martial calibre 38.spl de 6 trets, en ús fins a l’adquisició de les noves pistoles reglamentàries Walther P99 de 9 mm/Parabellum.

   Els cotxes radiopatrulla van ser substituïts en successives ocasions. Al primer vehicle, un Renault 4-L, van seguir un Seat Ronda dièsel, un Seat Màlaga i dues unitats Renault 11. Posteriorment es van substituir, cronològicament per Renault 19 ( 2), Peugeot 206(2), Peugeot 306 (2) Citroen Xsara (2) i Citroen Xsara Picasso (3).

   Amb el parc de motocicletes va ocórrer el mateix. Les obsoletes motocicletes van ser substituïdes per Yamaha i Suzuki, per a posteriorment ser substituïdes per les noves BMW i Kawasaki de 650 cc.

  Amb l’augment de la població, l’increment del trànsit rodat, l’obertura de nous centres oficials locals i la constant obertura de nous vials, es fa necessari un nou repte encaminat a un millor servici al ciutadà: L’especialització i creació de noves unitats dins de la Policia Local.

Font: Sr. José Ramón Juan Sala

Agent de la Policia Local de Petrer.

WordPress Video Lightbox Plugin