Més de 2.000 quilos de residus orgànics s’han transformat en 600 litres de compost.
Una part d’este compost es regalarà als participants i un altra es destinarà a una nova zona arbrada prop de l’ecoilla.
Des d’el mes de febrer passat, desenes de famílies han compostat col·lectivament més de 2.000 quilos de residus orgànics dels seus domicilis, amb la qual cosa han protagonitzat un projecte pioner a Petrer sobre compostatge comunitari. Esta experiència, desenvolupada per la Regidoria de Serveis Generals amb el suport i seguiment del Consorci de Residus CREA, ha permés l’extracció dels 600 primers litres (quilos) de compost generat després de tot este període de treball en equip.
Esta experiència ha sigut qualificada de “tot un èxit i un exemple a seguir, no sols per haver-se implicat activament en la millora del medi ambient i l’aprofitament de recursos que suposa el compostatge, sinó també pel valor del treball en equip, la seua responsabilitat i el seu esforç col·lectiu”, ha indicat el regidor de l’àrea, Fernando Díaz.
A més d’extraure el compost generat en estos mesos, els participants en esta iniciativa podran emportar-se ara una part d’este compost per a manejar-lo adequadament i poder aplicar-lo en l’hort o en els tests de casa, per posar fi al procés de formació que han rebut i que els permetrà continuar compostant comunitàriament de manera regular. També l’Ajuntament pretén incloure arbres i arbustos en un solar prop de l’Ecoilla utilitzant el compost resultant.
“Tot el que han fet té molt de mèrit i, a més, servix per a animar altres a desenvolupar experiències similars”, ha assenyalat Díaz.
El compostatge és una pràctica que permet l’autogestió –tractament dut a terme pel mateix productor de la deixalla– dels residus orgànics d’origen domèstic, preferiblement les restes d’aliments no cuinats –fruites, hortalisses, verdures– i les deixalles de l’hort o la poda. Es tracta d’imitar i manejar de manera controlada el procés de putrefacció natural de la matèria orgànica: es mesclen en la proporció adequada els diferents residus, es voltegen periòdicament i es controla el grau d’humitat. El resultat final d’este procés de descomposició aeròbica és el compost, un producte sòlid que posseeix unes propietats que el fan apte per al seu ús com a esmena orgànica en el sòl d’horts i jardins als quals aporta millores físiques, químiques i biològiques.