Es desprén una roca de grans dimensions del vessant del castell-fortalesa per les pluges

Publicada per Comunicación Ayto. de Petrer el

Tècnics municipals i de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat ja han visitat la zona i l’Ajuntament agilitza la redacció d’un projecte que enfortisca este conjunto històric

Una roca de grans dimensions de la cara est del vessant del castell-fortalesa s’ha després per les persistents pluges que han aguditzat el problema d’inestabilitat del vessant, degut principalment a la mateixa composició del terreny, tal com ha indicat el regidor de Patrimoni Històric, Fernando Portillo.

La solsida només va provocar el tall temporal de la il·luminació monumental, en caure la roca contra un dels focus, que va acabar esclafat. Per precaució s’ha barrat una xicoteta esplanada a mitat del vessant, encara que la roca que s’ha després es va quedar més amunt.

Tècnics de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat Valenciana i del mateix Ajuntament, juntament amb el regidor, han visitat la zona per a buscar solucions i enfortir tota aquesta zona. “Sabem que no hi ha una solució miraculosa, ni tan sols molts tècnics es posen d’acord sobre com escometre la consolidació, però demanarem a una empresa especialitzada un nou informe que ens permeta continuar actuant com ho hem fet durant els últims anys”, ha indicat Portillo, que ha recordat que “s’han trobat coves que estaven tancades i unes s’han reomplit i altres reforçat per a donar major fortalesa al vessant, que és el que més ens preocupa”.

Portillo ha recordat que els problemes del castell-fortalesa i principalment el vessant sobre el qual s’assenta venen des de lluny, i s’aguditzen quan plou de manera persistent, a la qual cosa se suma l’aigua que hi ha en el subsol. Ja en 2010, després de l’última gran actuació en la qual es van invertir 600.000 € amb una subvenció principalment del Ministeri de Foment a càrrec de l’1% Cultural, es van posar uns testimonis i les diferents actuacions que s’han dut a terme en el conjunt històric han tingut “unes més encert que unes altres per a aconseguir l’objectiu de donar estabilitat”.

L’edil ha remarcat que “continuarem treballant per a protegir i afermar el vessant sabent que, igual que ocorre en altres fortificacions com per exemple el castell d’Almansa, cada cert temps cal continuar invertint perquè la mateixa singularitat del terreny sobre la qual s’assenta és inestable”.

El castell de Petrer, situat en el cim del barri antic, està catalogat com a Monument d’Interés Historicoartístic Nacional des de 1983. En 2009 es van revitalitzar les “Cases Cova” amb la finalitat de fer-les visitables, es va rehabilitar l’alcassaba del Castell amb la restauració dels calabossos tenint en compte la conservació dels dibuixos existents que representen escenes de caça d’animals o calendaris de presos i la restauració de la sala principal. Finalment, també es va recuperar l’entorn pavimentant l’esplanada del castell i reparant els voltants i els accessos.